Varnazza

Moje Włochy 🇮🇹

Włochy to miłość od pierwszego wejrzenia. Kiedy pierwszy raz wybraliśmy się na wycieczkę do Włoch, wiedziałam, że będę chciała wrócić jak najszybciej. We Włoszech odpowiada mi wszystko: widoki, klimat, jedzenie🍕🍝, wino,🍷 ludzie 👨🏻‍🎨 i życie na chillku🏖. Po pierwszych wakacjach we Włoszech (zobaczyliśmy wtedy Lido di Jesolo, Wenecję, ukochane Burano, Rimini, San Marino, jezioro Garda, Mediolan) zrobiłam mapkę miejsc we Włoszech, które muszę zobaczyć. Park Narodowy Cinque Terre 🔝 był na samej górze tej listy.

Co to jest CINQUE TERRE?

To jeden z najpiękniejszych Parków Narodowych we Włoszech, który został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Znajduje się w Ligurii i składa się z pięciu miasteczek: Monterosso, Vernazza, Corniglia, Manarola 🍋, Riomaggiore. Wszystkie miasteczka usytuowane są nad morzem i pną się wysoko w górę na prawie że pionowe skały. Do każdego z miasteczek można dojść niezwykle malowniczymi ścieżkami, znajdującymi się wysoko na otaczających skałach, skąd widoki zapierają dech w piersiach. Uwierzcie mi jednak, że trzeba mieć niezłą kondycję, żeby pokonać nawet najkrótszy dystans jaki jest z Riomaggiore do Manaroli 2,7 km, nie mówiąc o najdłuższym, który ma 14 km z Varnazzy do Monerosso. Spacer wydaje się być nieustanną wspinaczką, ale warto chociaż przejść się kawałek, żeby móc z góry podziwiać piękno tych miejsc.

widok na słynną plażę Monterosso al Mare
plaża Monterosso al Mare
Riomaggiore – widok z knajpki, w której schroniliśmy się w czasie burzy
Vernazza, widok na zamek
Manarola
Widok ze stacji w Manaroli

Jak dojechać, gdzie parkować i czym podróżować?

Zdecydowanie do miasteczek Cinque Terre najlepiej dostać się pociągiem🚃. My zatrzymaliśmy się w miejscowości Levanto, tuż przy dworcu znajduje się duży parking (najlepiej przyjechać wcześnie rano).

Ceny parkingów i pociągów

• Samochody:
    • 24 € / 12 godzin
    • 36 € / 24 godzin
    • 50 € / 36 godzin
  • Na stacji kupujemy bilet (Cinque Terre Card Train) w sezonie od 16 marca do 4 listopada
    • całodniowy 16 €
    • dwudniowy bilet 29 €
    • ulgowy jednodniowy (dziecko do 12 roku, pies) 10
  • Zakup całodniowej karty: Cinque Terre Card Train upożania do:
    • wejścia na teren parku i ścieżki spacerowe
    • darmowe korzystanie z busa na terenie miasteczek parku
    • darmowe korzystanie z toalet
    • korzystania z darmowego internetu na terenie parku
    • zniżkę do muzeów w La Spezia

Od razu Wam powiem, że ciężko jest zwiedzić wszystkie miasteczka w dwa dni, a co dopiero w jeden. Dla mnie najlepiej byłoby spędzenie po dniu w każdym z tych miejsc, ale myślę, że 3 dni na zwiedzanie Cinque Terre, podziwianie widów, kąpiel w morzu, niezapomniane spacery, przystanki na wino🍷, lody 🍦 i pyszne jedzenie 🍝jest optymalnym rozwiązaniem.

Wsiadamy do pociągu w Levanto, który jedzie w kierunku La Spezia. Na tej trasie znajduje się właśnie kolorowe Cinque Terre. Każde z miasteczek ma niesamowicie urzekająco położone stacje, a sam przejazd jest naprawdę widowiskowy. Odległości między miasteczkami przejeżdżamy w około 3 minuty. Pierwszym miasteczkiem jakie mijamy jest Monterosso, następnie Varnazza, póżniej Corniglia, Manarola i na końcu nasz przystanek czyli Riomaggiore. Wysiadamy z pociągu, wychodzimy ze stacji i jest jak z bajki.

Magiczne CINQUE TERRE

Don Bohdano i donna Margherita w Manarola

Nie umiem wybrać, które miasteczko podoba mi się najbardziej. Każde z nich, choć podobne, ma swój niepowtarzalny urok i unikatowy klimat. Zdecydowanie najwięcej turystów było w Varnazzie i Monterosso, tam, żeby wyjść ze stacji musieliśmy czekać w kolejce, która ciągnęła się 2 piętra. Cinque Terre urzekło mnie totalnie, uliczki, widoki, kolorowe budynki, zatoki, knajpki, drzewa cytrynowe🍋, łódeczki, wino, lody … długo by wymieniać. Wiem, że na pewno będę chciała tam wrócić w pełnym sezonie, żeby podziwiać zachód słońca z łódki na morzu.

Riomaggiore
Najlepszy punkt widokowy w Vernazza
Razem w Vernazza
Razem w Manarola
Manarola

Dobór stylizacji

Wiele z Was pisało do mnie, jak dobierałam stylizację do miejsc. Na każde z miejsc w Cinque Terre miałam przygotowaną wcześniej stylizację. Przed wyjazdem robiłam analizę kolorystyczną każdego miejsca, sprawdzałam jakie kolory w nim występują i dominują. Wiedziałam, że w Riomaggiore założę zestaw w kolorowe pasy, które są w kolorze domków i morza, a w Manaroli sukienkę w cytryny 🍋. Do eksplorowania Varnazzy wybrałam pomarańczową sukienkę 🍊, bo ten kolor w różnych odcieniach i intensywnościach tam dominuje. Na Monterosso miałam przygotowaną jaskrawo zieloną neonową sukienkę, ale niestety tak się pogniotła, w trakcie podróży, że nie nadawała się do nałożenia. Na szczęście przewidziałam tam też zdjęcie na plaży w kostiumie kąpielowym 😉